Richtlijnen

Het SKEN Tenten keurmerk bestaat uit drie verschillende niveaus, weergegeven met een sterrensysteem. Voor iedere ster gelden aparte richtlijnen. Hieronder wordt voor ieder van deze sterren beschreven wat de doelstellingen zijn en aan welke voorwaarden voldaan dient te worden. Een bedrijf dient aan alle voorwaarden te voldoen. Het is niet mogelijk om alleen een hogere ster te verkrijgen. Dit betekend dat een bedrijf dat drie sterren heeft aan de eisen val alle drie de sterren heeft voldaan.

Het is wel mogelijk om direct alle drie de sterren aan te vragen. Voor de aanvraag procedure zie de pagina aanmelden.

Eerste ster

De eerste ster legt de nadruk op het beschikbaar hebben van tentboeken, risico-inventarisatie en evaluatie, onderhoud en correcte verloning. De onderwerpen op de checklist betreffen allemaal aspecten van nationale wet- of regelgeving waaraan een (tentenverhuur)bedrijf dient te voldoen.

Checklist

De volledige checklist voor de eerste ster is hier te vinden.

Tweede ster

De tweede ster volgt na een controle door Kiwa bij het tentverhuurbedrijf. Hierbij wordt gekeken naar aspecten van veiligheid, onderhoud, procedures en administratie. Ook worden tentboeken steekproefsgewijs gecontroleerd. Zie ook de site van Kiwa.

Checklist

De volledige checklist, inclusief toelichting, is hier te vinden.

Derde ster

De derde ster wordt afgegeven na een controle op een opbouw locatie. De Kiwa komt op locatie langs om te controleren of in de praktijk ook alles volgens afspraak gaat. Deze controles vinden in eerste instantie meerdere keren per jaar plaats, en in elk geval minimaal één keer per jaar. Zie ook de site van Kiwa.

Vernieuwen van het keurmerk

Het keurmerk is bij de eerste en tweede ster drie jaar geldig, bij de derde ster is de geldigheid één jaar. Na deze termijn dient het bedrijf opnieuw alle relevante gegevens aan te leveren en eventuele inspecties te ondergaan om het keurmerk te vernieuwen.

Verlies van het keurmerk

Een bedrijf kan het keurmerk verliezen als het niet voldoet aan de verplichtingen onder het keurmerk. Dit kan zowel de financiële verplichtingen richting de SKEN of KIWA als de inhoudelijke eisen uit het keurmerk betreffen.

Zie ook de klachtenprocedure hieronder.

Het staat bedrijven vrij om na verlies van het keurmerk een nieuwe aanvraag in te dienen. In dit geval zal er extra aandacht worden besteed aan de onderdelen waarop het keurmerk eerder is ingetrokken.

Klachtenprocedure

Mocht u te maken hebben met een bedrijf, dat zich volgens u niet houdt aan de inhoudelijke eisen van het keurmerk, dan kunt u dit melden bij de SKEN. Wij verzoeken u om bij deze melding zoveel mogelijk relevante gegevens en bewijs mee te sturen.

De SKEN zal een onderzoek starten en indien duidelijk wordt dat het bedrijf niet aan de eisen aan het keurmerk voldoet, zal het keurmerk worden ingetrokken.